vrijdag 3 mei 2013

Lijn in de ruimte

Naar aanleiding van ons bezoek in Luik maakten de leerlingen volgende opdracht. Ze werkten per twee:
- Kies samen 1 lijn uit de tekeningen die je maakte in het station van Luik.
  Geef deze weer in je schetsboek.
- Vergelijk elkaars lijn. Is deze hetzelfde? Zijn er verschillen?
  Corrigeer de lijn van je collega.
- Zet samen deze lijn om naar een 3D lijn in de ruimte gemaakt van papier en
  bevestig deze op een drager. Let op het karakter van de lijn.
- Bestudeer het ritme en de sfeer van de tekeningen. Probeer dit ritme nu ook
  toe te voegen aan je 3D lijn via extra papieren elementen. Let ook op de sfeer.

Een beetje abstract?
Bekijk dan hier enkele resultaten van de leerlingen na 2 lesuren!




donderdag 2 mei 2013

Blub blub...

Vandaag trokken we naar Luik. Onze eerste stop was het schitterende stationsgebouw van Santiago Calatrava. We maakten snel een paar schetsen en trokken verder richting het aquarium.  

Na een kleine extra wandeling doorheen luik, kwamen we aan het museum. We verkenden de collectie die bestond uit koralen, skeletten, opgezette dieren en...levende vissen. Er was zelfs een alligator die na enig onderzoek toch een levend exemplaar bleek te zijn. Ook de 3 zwartpunthaaien konden op veel aandacht rekenen.

Gewapende met kleurpotlood en papier gingen we op zoek naar de eigenschappen van de vissen, koralen en planten. Deze noteerden en registreerden we in ons schetsboek

Op een tekenpapier probeerden we zo goed mogelijk de sfeer in de aquaria weer te geven. Hiervoor gebruikten we oliepastel.  Licht, beweging, kleur... alles werd nauwkeurig onderzocht en weergegeven.



donderdag 14 maart 2013

TIK TIK TAK tik tik TAK TAK TIK tik trrrrrrrrrrrrrrrrrr

Ik ben een machine. 

Met materialen gevonden in het lokaal probeerden de leerlingen tijdens een sessie expressie zich zo goed mogelijk als machine te gedragen: het ritmische, het repetitieve, het geluid en het horen van beweging waren erg belangrijk. 

Daarnaast ontwierpen ze een eigen mechanisme en voerde dit uit als relïef op een plankje met karton, hout en vindmaterialen MAAR er moet een element in zitten dat in beweging komt als je ergens aan draait én het moet een zeker  geluid produceren. 

Onderstaand filmpje is een montage van de resultaten